Pages

Saturday 21 February 2015

CATATAN PENGALAMAN SEBAGAI WAKIL TAKAFUL

ENTRY 2

Teks : RAHMAH YAAKOB

Salam sejahtera.

Pertemuan dengan Pn A pada awal 2003 telah mengubah kerier saya dari menceburi bidang multi level marketing (MLM) kepada seorang perunding kewangan. Dengan niat untuk memberi kesedaran kepada keluarga, rakan dan seterusnya masyarakat akan kepentingan pengurusan kewangan, maka saya secara rasminya menjadi seorang wakil Takaful Nasional pada Jun 2003 dengan Kod WAS06878.

Pengalaman dalam MLM banyak membantu saya dalam bisness baru ini. Saya diajar untuk menerima banyak penolakan sebelum berjumpa yang berminat. Saya tidak menyalahi mereka yang menolak. Selama ini saya juga sering beranggapan bahawa Takaful atau insuran ini cuma dapat faedah bila kita meninggal dunia sahaja. Rupanya banyak faedah lain yang kita perolehi dengan menyertai takaful. Inilah tanggungjawab saya. Memberi kesedaran dan berkongsi ilmu kepada seberapa ramai yang boleh. Setiap kali bila hendak keluar jumpa bakal pelanggan, saya niatkan untuk berkongsi. Samada dia berminat atau tidak itu adalah urusan Allah untuk buka hati dan mindanya. Dengan berpegang dan penuh yakin rezeki di tangan Allah, maka saya sentiasa tenang dalam menjalankan tugasan saya setiap masa.

Pada peringkat permulaan, saya menerima bantuan dari Pn A untuk membuat taklimat di pejabat. Sudah tentu tempat pertama yang saya pergi adalah Bahagian Pengurusan Harta, TM Taman Desa tempat saya berkhidmat selama lebih 20 tahun. Tempat saya mencari rezeki. Tempat rakan-rakan seperjuangan. Saya ingin berkongsi manafaaat takaful ini kepada kawan-kawan yang saya sayangi. Saya ceritakan kebaikan menyimpan dimana disamping ada simpanan untuk hari tua, kita juga ada perlindungan disegi kewangan sekiranya berlaku musibah. Alhamdulillah, ramai kawan-kawan dan bekas boss saya menyertai pelan simpanan ini. Tidak kurang dari 10 polisi yang di tandatangani pada hari tersebut.

Saya masih ingat kata-kata arwah Kak Z. " Dalam keluarga akak ni ada sejarah kena kanser. Akak takut kalau akak juga akan kena penyakit tersebut". Saya sarankan Kak Z ambil pelan simpanan, perlindungan, elaun hospital dan penyakit kritikal. Masa itu syarikat belum lagi mengeluarkan Pelan Medikal Kad. Dengan kehendak Allah, memang Kak Z diuji dengan penyakit tersebut dan telah meninggal dunia lebih kurang dua tahun lepas. Al-Fatihah untuk arwah. Moga Kak Z tenang disana bersama golongan orang-orang yang beriman. Kak Z rakan karib tempat saya berkongsi segala-galanya sewaktu kerja dahulu. Meninggal pada usia 56 tahun. Dengan pelan takaful yang diambil dapatlah membantu meringankan sedikit bebanan kewangan keluarga dalam proses berusaha untuk menyembuhkan penyakit arwah.

Sepanjang menjalankan bisness takaful ini, agak-agak bilakah masa yang saya paling suka ? Ya, sewaktu saya dapat menyerahkan cek dari pihak Takaful kepada peanggan saya. Tidak kiralah cek sebab masuk hospital ke atau cek kepada waris yang ditinggalkan. Bukannya saya suka pelanggan meninggal tetapi saya suka kerana dapat menunaikan impian pelanggan untuk meninggalkan sedikit kewangan kepada waris mereka. Kesedihan sebab kehilangan orang yang disayang memang kita rasai tetapi lebih menyedihkan jika pemergian mereka tanpa meninggalkan apa-apa dan lebih parah jika meninggalkan hutang.

Atas semangat yang berkobar-kobar dalam mempromosi pelan takaful ini rupanya melayakkan saya naik pangkat sebagai Pengurus Agensi pada 2005. Satu tempoh yang boleh dibanggakan bagi seorang wanita beusia 46 tahun. Untuk kemudahan wakil di bawah Agensi Rahmah, maka saya menyewa satu ruang pejabat di No 45-1, Jalan Permaisuri 8, Bandar Sri Permaisuri. Lebihkurang dua kilometer dari rumah. Memandangkan pejabat ini berhampiran JPJ, maka saya pun memohon menjalankan perniagaan Takaful Am. Memperbaharui insuran kereta, takaful kediaman dan personal accident.

Apakah cabaran menjadi Pengurus Agensi ? Dan apakah cabaran-cabaran lain dalam perniagaan ini.


No comments:

Post a Comment