Pages

Monday 23 February 2015

PERANCANGAN ALLAH YANG TERBAIK

Entry keenam

Teks : RAHMAH YAAKOB


ATM.  Bila kita memerlukan duit kita pergi ke mesin ATM.

Tapi bila kita perlukan membuat keputusan, kita ada Allah. ATM. Allah Tempat Mengadu. Allah Tempat Meminta.

Saya renung dan fikirkan. Kenapa di usia kami yang mencecah lima puluhan, Allah takdirkan penghijrahan nun jauh di negeri bawah bayu. Mesti ada hikmah disebalik perancangan Allah ini. Saya memohon kepadaNya agar diberi kekuatan dan kelapangan dada dalam mencapai keputusan yang terbaik untuk semua pihak.

Saya mula dengan solat istikhorah mohon petunjuk dari Allah. Kemudian saya mula menyenaraikan kebaikan dan perkara positif seandainya saya melakuakn penhijrahan ini.


  • Sudah 30 tahun saya menempuh alam pekerjaan. Saya sudah rasai semua. Saya sudah pernah menjadi penjawat awam di Jabatan Telekom selama lima tahun. Saya sudah bekerja dalam syarikat swasta iaitu Telekom Malaysia selama 15 tahun. Saya sudah merasai pahit manis berniaga dalam pemasaran berbilang peringkat (MLM). Saya sudah dan sedang menerajui agensi sendiri. Sudah merasai pengalaman menjadi boss. Sudah melebihi setengah dari jumlah usia saya waktu itu di abadikan dalam alam pekerjaan.


  • Mungkin dengan penghijrahan ini Allah beri isyarat supaya saya tarik brek tangan, perlahan-lahan berhijrah menjadi suri rumah sepenuhnya  


  • Allah ingin memberi saya peluang menikmati kehidupan yang tenang di usia sebegini. 
  • Supaya saya lebih banyak masa untuk menambah saham akhirat. 
  • Lebih banyak masa untuk merihatkan badan dan fikiran. 
  • Lebih banyak masa untuk buat sesuatu yang saya minati iaitu membaca.
  • Boleh melakuakn aktiviti kemasyarakatan

Persoalan lagi.

Apa sebenarnya tujuan saya bekerja selama ini? Adakah untuk kepuasan sendiri ? Adakah untuk bermegah denga pangkat dan jawatan? Adakah untuk mengumpul harta bertimbun. Adakah untuk melarikan diri dari menjadi surirumah sepenuh masa?

Jawapannya mudah. Saya bekerja untuk membantu menambah kewangan keluarga. Maklumlah duduk di bandar segalanya memerlukan wang.  Agar kami sekeluarga hidup senang dan bahagia. Memang bahagia bukan terletak pada wang ringgit. Tapi itu sebahagian yang diperlukan sebagai salah satu dari perencah utama. Jadi persoalannya disini. Adakah bahagia jika suami isteri berjauhan.

Siapa yang akan mengurus makan minum dan pakaian suami di sana. Memang tidak dinafikan suami saya sudah biasa berdikari. Dia sudah biasa memasak dan menggosok uniform sendiri walaupun semasa saya ada di rumah. Malahan masakan asam pedas suami saya lebih terangkat dari masakan saya. Maklumlah orang Johor. Tapi ini bukan alasan bagi saya untuk tidak berpindah sama dan mengabaikan tanggungjawab sebagai isteri.

Persoalan lagi.

Apa akan jadi pada agensi dan wakil-wakil di bawah agensi saya ?


  • Penyelesaianya. Saya akan meneruskan menyewa pejabat sediada di mana wakil boleh menggunakannya walaupun saya tiada. Saya juga telah memberi latihan semaksima yang mungkin kepada wakil-wakil dengan kerjasama dari Ketua Kumpulan Agensi dan Kumpulan Magnificient12 iaitu gabungan beberapa agensi. Saya telah melaburkan ribuan ringgit untuk mendapatkan khidmat bagi membimbing mereka semua. Tiada sebab mereka tidak boleh bergerak tanpa saya. Hendak seribu daya. Sebarang bantuan boleh juga diminta melalui talian. Sekarang semuanya dihujung jari. Maklumat tanpa sempadan. 


  • Saya juga menyerahkan sepenuhnya urusan Takaful Am kepada anak sulung saya  Muhammad Rasyid yang baru menamatkan pengajian di MMU dalam bidang IT. Dia pun menampakkan kecenderungan dalam bidang perniagaan dan ingin bekerja sendiri. Dia juga bakal mendirikan rumahtangga pada Jun 2012. 

Persoalan lagi.

Bagaimana dengan anak-anak yang lain.

  • Yang bongsu anak keempat, Noor Hidayah sedang bersekolah di Sek Sains Tapah dalam Tingkatan Dua. Dia tinggal di asrama dan cuma balik kerumah bila cuti panjang.
  • Anak ketiga Shafiq menuntut di UITM Jengka. Dia juga balik sekali sekala bila cuti semesta.
  • Dan anak yang kedua Nadiah sedang melanjutkan pelajaran di Mesir dan akan tamat setahun sahaja lagi. Saya mencadangkan Nadiah buat housemanship di Hospital Sandakan bila tamat nanti.

Persoalan lagi

Emak dan emak mertua. Kedua-dua abah dan abah mertua sudah kembali ke rahmatullah.
Kami akan balik sekali sekala melawat mereka. Emak saya memang tidak lagi tinggal di kampung kerana sudah uzur. Emak tinggal bergilir-gilir dirumah adik beradik saya seramai enam orang. Saya akan balik bila giliran saya menjaga emak.

Emak mertua saya sedang sakit akibat stroke. Dia dijaga sepenuh masa oleh adik ipar saya yang berhenti kerja untuk menjaga mak. Seorang anak yang sungguh baik hati menjaga arwah mak mertua saya hingga akhir hayat. Semoga Allah juga yang membalas jasa adik ipar saya ini.

Semua persoalan telah diambil kira dan ada penyelesaiannya insyaAllah. Berdasarkan senarai diatas, maka tanpa ragu lagi saya dengan rasminya mengambil keputusan berhijrah ke negeri di bawah bayu mengikut suami pada Disember 2011. Moga penghijrahan ini akan diberkati Allah.

Saya positif dan mengharap ada sinar kebahagian menanti di sana.

Jom packing :)

No comments:

Post a Comment