Pages

Saturday 21 February 2015

TIP REZEKI MELIMPAH RUAH - DHUHA, IKHLAS MEMBANTU

Entry ketiga

Teks : RAHMAH YAAKOB

Cop kejap. Semalam saya ada cerita pasal keistimewaan dua insan yang banyak membantu saya selama ini. Selain emak dan abah yang memang tidak dapat dibalas jasa mereka walaupun dengan harta sedunia ini.

Insan yang saya maksudkan adalah kakak dan abang ipar saya yang mesra dipanggil Mak Lang dan Pak Lang oleh anak-anak saya. Merekalah yang membantu menjaga anak-anak saya sewaktu saya bekerja.

Berikut ini luahan hati anak sulung saya sendiri. 

 " Sebenarnya sudah lama ingin buat 1 post khas buat 2 insan yang sangat banyak berbakti kepada saya selepas mak dan ayah saya.Sejak saya berumur bawah 1 tahun lagi sehingga saya di sekolah menengah merekalah yang mengasuh dan menjaga saya ketika mak dan ayah bekerja mencari rezeki.Mereka tidak pernah berharap bayaran untuk menjaga saya dan adik-adik saya walaupun kehidupan mereka tidak mewah,maklang saya juga tidak bekerja dan mereka sendiri mempunyai 5 orang anak yang perlu dijaga.


Sehingga hari ini saya lihat Allah telah memudahkan kehidupan mereka.Sejak kecil saya selalu lihat maklang akan solat pada pukul 10 pagi sehingga saya ingat ada solat fardhu pada pukul 10.Bila saya sudah besar baru saya sedar maklang orang yang tidak pernah tinggal solat dhuha.Maklang dan paklang juga saya lihat amat memuliakan tetamu.Bila sesiapa datang ke rumah mereka akan terus menjamu dengan apa yang mereka makan ketika itu.Kalau tetamu enggan makan,at least mereka akan pastikan tetamu akan minum air.Mereka beli kereta dan renovate rumah berpuluh ribu pun bayar dengan tunai.Dan setiap tahun Allah pilih Maklang dan Paklang mengerjakan haji dan umrah 2-3 kali 1 tahun kerana beliau sekarang merupakan mutawwif.Jadi saya tidak hairan kehidupan mereka dimudahkan oleh Allah sehingga hari ini

Antara jasa mereka kepada saya yang dapat saya ingat;

1.Maklang bertanggung jawab memaksa saya solat fardhu di awal usia 10 tahun dan sehingga sekarang saya akan resah,gelisah,tertekan dan tidak tenang apabila saya lewat solat,apatah lagi meninggalkan solat.

2.Maklang mengajar saya mengaji Al Quran dan beliau bertanggungjawab memaksa saya membaca at least 1 helai muka surat Al Quran setiap hari,dan kerana jasa beliau saya boleh membaca Al Quran sehingga hari ini.Setiap kali saya terbaca hadith lebih kurang berbunyi 'orang yang terbaik adalah mereka yang belajar dan mengajar quran',terus saya teringat maklang saya.Setiap hari dari dahulu sehingga hari ini setiap pagi dan petang akan ada budak-budak datang belajar mengaji dengan maklang.

3.Maklang akan paksa saya makan setiap hari dan selalu menyuap nasi ke mulut saya kerana saya tidak sempat makan untuk ke sekolah.

4.Bila saya sakit demam dan berdarah,maklang dan paklang yang beri rawatan first aid sehinggakan bila 'bibird' saya digigit tungau paklang lah yang membuangkan tungau tersebut menggunakan batang daun sireh.

5.Saya selalu ingat ketika kecil selalu paklang akan datang ke rumah selepas subuh untuk menjemput saya ke rumahnya semasa ayah sedang bertugas di Kem Butterworth dan ketika ayah berkursus di US untuk beberapa bulan.

p/s : Hanya Allah yang dapat membalas jasa mereka.Intan dan berlian pun tidak dapat menebus kepayahan mereka mendidik,mengasuh dan menjaga saya.
 

Saya sendiri banyak terhutang budi kepada Pak Lang. Sewaktu suami saya bertugas di Butterworth selama dua tahun, beliau lah yang menjemput saya dan anak bawa kerumahnya setiap pagi. Kemudian dia tolong hantar saya ketempat kerja di Ibusawat Kuala Pauh, Jalan Kuchai Lama. Pak Lang masa tu bekerja di Petaling Jaya. Waktu balik pula, Pak Lang akan datang menunggu saya balik pukul 5 petang. Pejabat kerajaan masa itu habis pukul 4.15. Saya swasta pukul 5 petang. Kawan-kawan saya selalu kata, kesian abang ipar saya tunggu dalam kereta. Masa itu saya belum berani memandu kereta. Jadi mengharap ihsan orang.

Sewaktu bekerja dulu, Pak Lang membuat pelbagai kerja untuk menambah pendapatan. Saya ingat Pak Lang berniaga ubi kayu, keledek dan buah-buahan dipasar malam. Hujung minggu pak Lang membantu Pak Aji mengendalikan kursus haji dan umrah. Bila Pak Lang bersara dan Pak Aji pula meninggal dunia, Pak Lang telah menyertai Syarikat Misbah Travel & Tours sepenuh masa. Sudah berbelas tahun beliau mengendalikan pekej haji dan umrah. Setiap tahun beliau berpeluang mengerjakan haji dan 3 - 4 kali mengerjakan umrah dala setahun. 

Memang perilakunya menyenangkan hati semua. Para jemaah cukup berpuas hati atas kesabaran beliau dan selalu mereka akan rekemen orang lain untuk menggunakan khidmat syarikat ini di bawah bimbingan Tn Hj Abd Rahman. Sesiapa yang ingin mengerjakan umrah dan haji dengan layanan terbaik dari Pak Lang boleh hubungi beliau 03-91724189.

Begitulah Allah memberi rezeki dalam pelbagai bentuk kepada hambanya yang solih dan ikhlas membantu orang.




No comments:

Post a Comment