Pages

Sunday 22 February 2015

DILEMA ANTARA KARIER ATAU ....

Entry Kelima

Teks : RAHMAH YAAKOB



Sudah tiga tahun saya menjadi warga Sandakan kerana mengikut suami yang bertugas di sini. Tiga tahun ? Cepatnya masa berlalu. Rasanya baru lagi saya membuat keputusan berhijrah ke sini 3 tahun lepas.
Sebelum ini kami tinggal di Kuala Lumpur. Suami bekerja di APMM Putrajaya. Saya bekerjaya sebagai seorang Pengurus Agensi Etiqa Takaful sudah lapan tahun lamanya. Pejabat saya di Bandar Sri Permaisuri, lebihkurang 2 km dari rumah. Saya mempunyai beberapa orang wakil di bawah Agensi Rahmah. Ada yang sepenuh masa dan ada yang buat secara sambilan. Disamping menjalankan perniagaan Takaful Keluarga saya juga buat Takaful Am iaitu memperbaharui insuran kenderaan, insuran rumah, Personal Accident dan lain-lain.
Bila suami dapat arahan berpindah ke Sandakan pada Disember 2011 untuk mengetuai APMM di sana, saya dilanda dilema. Pelbagai persoalan bermain di fikiran. Bagaimana kerjaya saya di sini. Bagaimana wakil-wakil yang bernaung di bawah agensi saya. Bagaimana anak-anak yang bersekolah dan masih menuntut di semenanjung ini. Bagaimana nak berjauhan dengan emak dan emak mertua yang sudah tua. Kalau di utara Perlis atau Timur Kelantan masih boleh berkereta dan berkejar balik ke K.Lumpur. Ini di seberang Laut Cina Selatan...cuma naik kapalterbang sahaja caranya untuk balik ke Semenanjung.

Kenang kembali perbualan kami di suatu petang.
"Saya kena pindah ke APMM Sandakan ".  Bagai nak jatuh jantung saya mendengarnya.
Saya tanya "bila " ?
"Bulan Disember ni". MasyaAllah lagi dua bulan. Disudut hati saya pelbagai persoalan timbul..dan adakah betul apa yang saya dengar ni. Harap-harap ini cuma satu gurauan.
"Alah...ni main-main je kan ?
"Betul. Dah keluar surat arahan pun".
"Tak boleh ke tak pergi. Katalah isteri kerja kat sini. Anak bersekolah, Emak dah tua dan mak mertua saya (arwah) al-Fatihah untuk emak) pun sedang sakit dan apa-apa je lah alasan agar arahan pindah dibatalkan.
Suami cuma tersenyum. Saya faham senyumannya, macam nak cakap ni bukan ofis saya, boleh sesuka hati nak buat apa.
" Tak apa lah. Kalau tak nak ikut tinggallah di sini". Nanti saya selalu balik ke sini. Ada mesyuarat di HQ ke, seminar ke".
Saya pun termenung membayangkan seorang di sana, seorang di sini. Nanti asyik menghitung hari di kelendar macam percintaan jarak jauh.
Sepanjang 28 tahun berumahtangga (masa tu) cuma sekali suami kerja berjauhan dari Kuala Lumpur selama lebihkurang dua tahun. Itu pun di TUDM Butterworth. Setiap minggu suami berulang balik naik bas Butterworth - Kuala Lumpur. Memang mennyiksakan. Ini kan pula nun jauh di seberang lautan. Tidak akan mampu balik setiap minggu atau setiap bulan.
Apa kah keputusan yang saya ambil ?


No comments:

Post a Comment