Pages

Saturday 21 February 2015

TIP PERANCANGAN KEWANGAN

Entry Ke 13

Teks : RAHMAH YAAKOB


Dari hidup saya bekerja dengan kerajaan (Jabatan Telekom 1981 - 1986), kemudian swasta (Telekom Malaysia (1986 - 2002) dan bekerja sendiri (Wakil Takaful 2003 - 2015) bab perancangan kewangan adalah sama sahaja.

Ia bukan berapa banyak yang kita dapat setiap bulan. Ia lebih kepada berapa banyak yang kita simpan dan berapa banyak yang kita salurkan untuk kebajikan. Dan kebajikan yang paling utama adalah perbelanjaan untuk keluarga.

Secara kasarnya tip untuk merancang kewangan adalah seperti berikut :-

1. 10% dari jumlah gaji atau keuntungan perniagaan di ketepikan untuk simpanan SEBELUM belanja. 

Simpanan boleh dibuat di tempat selain akaun bank yang gaji kita dimasukkan. Contoh simpanan ke dalam Tabung Haji, Takaful atau Unit Amanah. Kita digalakkan mempelbagaikan cara simpanan kita mengikut objektif kita menyimpan. Bak kata bidalan " don't put egg in one basket ".

Selalunya saya tekankan kepada pelanggan saya yang paling penting adalah menyimpan sedikit di Takaful. Disamping simpanan, kita juga dapat perlindungan andainya berlaku musibah.

Ayat yang selalu saya guna " panjang umur kita dapat semua simpanan dengan keuntungan, berhenti bernafas, waris akan dapat manafaat khairat kematian dan sepanjang kehidupan kita tidak lari dari musibah.  Sakit, accident, denggi sana sini maka dengan adanya pelan takaful insyaAllah boleh membantu MERINGANKAN bebanan kewangan kita.

2. Ada perancangan perbelanjaan bulanan

Bahagikan siap-siap jumlah wang yang selalu kita gunakan setiap bulan seperti sewa rumah, ansuran kereta, bil elektrik, air, broadband, makan minum, ibubapa, anak-anak dan semua perbelanjaan yang lain. Seeloknya direkodkan supaya kita tahu kemana wang kita dibelanjakan.

3. Belanja ikut KEPERLUAN bukan KEMAHUAN

Kerap kali kita bila pergi ke pasaraya untuk membeli sesuatu, berakhir dengan membeli benda-benda yang tidak ada dalam perancangan asal. Di sini kita perlu kuatkan semangat. Jangan ikut nafsu.
Elok jangan bawa wang berlebihan atau pun kad kredit. Senang teruja bila nampak sesuatu yang menarik. Mahu bukan perlu pun :)

4.  Amalkan menderma dan bersedekah

Sekarang macam-macam cara dipermudahkan untuk menderma. Online sahaja ramai yang memerlukan bantuan. Rumah anak yatim, pembinaan masjid, orang sakit yang memerlukan wang untuk rawatan dan seumpamanya.

Sebenarnya dengan amalan bersedekah ini juga insyaAllah Allah akan menggandakan sekurang-kurangnya 10 kali ganda. Lagi banyak kita berhutang, lagi banyak sepatutnya kita bersedekah. Moga Allah permudahkan kita melunaskan hutang.

5. Cari pendapatan sampingan

Bahagian ini akan saya kupas dalam entry yang lain.

Moga tips di atas untuk saya sendiri dan rakan-rakan mengamalkan nya.




No comments:

Post a Comment