Pages

Thursday 26 February 2015

TAKAFUL....TAK KENAL TAK CINTA

Entry ke 9

Teks : RAHMAH YAAKOB


Salam sejahtera. Izinkan saya berkongsi sedikit ilmu berkaitan takaful.

Sejak mengenali takaful duabelas tahun dahulu, saya sudah jatuh cinta. Manakan tidak. Inilah satu-satunya institusi yang menyediakan perlindungan kewangan. Bukan maknanya ambil takaful tidak mati atau tidak sakit. Bukan. Maksudnya jika berlaku musibah, takaful akan menghulurkan bantuan meringankan bebanan kewangan kita.

Berlainan dengan pelaburan. Banyak pilihan yang kita ada. Paling mudah Tabung Haji. Ada unit amanah, ada pelbagai skim. Boleh diperniagakan. Beli emas. Beli hartanah. Semua ini menyumbang kearah menaikkan nilai kewangan kita. Tetapi andai berlaku musibah dipertengahan tempuh pelaburan ini, sampai ke hajat kita untuk mengumpul wang yang kita impikan. Disinilah takaful memainkan peranannya.

Takaful, satu perkataan yang orang takut hendak dengar. Sepanjang tempuh saya berkecimpung dalam bidang ini, bermacam-macam versi saya dengar dari prospek yang saya atau wakil temui.

Antaranya :-

Ala takaful ni, masa nak masuk janji macam-macam. Nanti bila nak buat tuntutan, semua tak boleh. Anda pun saya rasa pernah terfikir soalan yang sama kan ?

Buat apa ambil takaful. nanti kita meninggal, isteri  atau suami kaya, dia cari yang lain :)
Begini pun ada.

Duit simpanan saya dah banyak. Tidak perlulah ambil takaful.

Semua dah takdir Allah. Buat apa kita bergantung sangat pada takaful ?

Saya masih muda. Nanti-nantilah saya ambil.

Sekarang pun tak cukup gaji, macam mana lah saya nak buat simpanan di takaful pula.

Saya tidak perlukan kad perubatan. Majikan saya ada menyediakan kemudahan andainya masuk hospital.

Anak saya kecil lagi. Nanti dah besar adalah pinjaman atau PTPTN dia boleh ambil.

Itulah antara jawapan atau alasan yang sering kami jumpa sewaktu berjumpa masyarakat diluar sana.

Dan tugas kami untuk mengubah persepsi begini kepada kefahaman yang benar mengenai takaful.

Jadi, di sini, saya nak kongsikan 5 sebab kenapa anda tak perlu ambil takaful. Jadi lain kali, jika ada wakil takaful cuba mencadangkan pelan takaful kepada anda, bolehlah anda bagi 5 jawapan ini.

1. "Saya masih dapat gaji jika meninggal dunia/ hilang upaya."
Jika majikan masih boleh bagi anda gaji walaupun anda sudah meninggal dunia atau hilang upaya keseluruhan, maka anda tak perlu fikir langsung untuk ambil takaful.

2. "Kerajaan boleh bantulah."
Jika pihak kerajaan boleh bantu keluarga anda sebaik-baiknya selepas anda meninggal dunia atau hilang upaya, maka jangan fikir langsung untuk ambil takaful.

3. "Simpanan saya banyak dah."
Jika simpanan anda sudah banyak dan cukup untuk melindungi pendapatan anda, maka takaful bukanlah suatu kewajipan untuk anda miliki.

4. "Saya dah nak pencen dah."
Jika anda sudah nak pencen, mungkin dalam tempoh masa 1-3 tahun saja lagi, maka usah risaukan langsung tentang takaful ye.

5. "Keluarga saya boleh tanggung saya la."
Jika keluarga anda mampu tanggung anda ketika anda hilang upaya, maka anda boleh ucapkan selamat tinggal kepada takaful.
"Tapi macam mana jika saya tak ada kelima-lima sebab ni?"
Laa... Apa susah, ambillah takaful.

Saya boleh membantu anda dengan memberi penerangan tentang pelan yang berseuaian dengan kedudukan kewangan anda dan tujuan anda mengambil takaful tersebut. Pelbagai pelan yang ada ikut kesesuaian dan keperluan anda.

Hubung saya 013-3545984.

No comments:

Post a Comment