Pages

Tuesday 24 February 2015

MERISIK KHABAR

Entry kelapan

Teks : RAHMAH YAAKOB

Salam sejahtera

Terima kasih kepada yang sudi mengikuti pengembaraan musafir ini di bumi Sandakan.

Hari kedua kami berpeluang buat peninjauan di bandar ini yang bakal menjadi kediaman kami selama lima tahun lagi. Terima kasih kepada seorang pegawai APMM En Mat yang bermurah hati meminjamkan kami kereta isterinya sehingga kereta kami tiba. Kebetulan isterinya balik bercuti ke semenanjung.

Tempat pertama yang kami tuju semestinya lah rumah yang bakal kami diami. Sebelum datang ke sini, suami telah meminta bantuan pegawai di sini untuk mencarikan rumah yang sesuai untuk kami. Kriteria yang di minta adalah rumah yang berhampiran dengan pejabat APMM dan berdekatan dengan masjid. Rumah sederhana besar kerana cuma saya dan suami sahaja bakal penghuni tetapnya. Anak-anak mungkin datang bercuti sekali sekala sahaja.

Kami tiba di rumah yang telah di 'booking' oleh pegawai tersebut  Sebuah apartment di Tkt 2, Yii Villa Apartment di Sim Sim. Alhamdulillah menepati kriteria kami. Berhampiran Masjid Sandakan tetapi tidaklah dekat yang membolehkan berjalan kaki.

Tempat kedua kami meninjau pejabat suami dan persekitaran bandar. Seterusnya saya meminta suami mencari pejabat Etiqa Takaful Cawangan Sandakan. Cinta pada Etiqa masih menebal di hati. Saya sempat berkenalan dengan beberapa kakitangan yang bekerja di situ. Mereka sangat peramah dan terasa saya di alu-alukan di sini. Alhamdulillah nampaknya saya masih boleh lagi membuat aktiviti yang diperlukan seperti membuat servis kepada pelanggan takaful saya, membuat pembayaran dan menghantar tuntutan dari pelanggan. Bab servis kepada pelanggan ini memang yang paling saya utamakan.

Peninjauan diteruskan lag. Pasar besar Sandakan. Wah, bestnya. Ikan, udang, sotong dan ketam yang masih segar dan ada yang menggeletek lagi. Harga pun murah dari semenanjung. Bayangkan masa itu ikan kembung sekilo RM5.00 sahaja. Ikan bilis dan udang kering yang segar. Nampak gayanya kena jadi chef mencari resepi seafood yang enak :)

Tidak lupa juga tempat yang mesti di cari. PERPUSTAKAAN. Satu kemestian kerana saya akan punyai banyak masa yang terluang. Masa ini lah di perantauan ini, saya akan dapat membaca sebanyak mungkin. Syukur, perpustakaan yang sederhana besarnya ini terletak berdekatan pejabat suami dan betul-betul di pinggiran laut. Di sini tiada rumah air yang didirikan. Bayangkan saya membaca di sebelah pandangan yang membiru. Sunnguh romantik. Nampaknya akan ada keseronokan yang bakal saya kecapi d bumi ini.

Cukup dulu setakat ini perkenalan awal dengan Sandakan. Masih banyak lagi akan di terokai.



No comments:

Post a Comment