Pages

Saturday 28 February 2015

TAKAFUL : TAK KENAL TAK CINTA - BAHAGIAN DUA

Entry ke Empatbelas

Teks : RAHMAH YAAKOB

Salam sejahtera.

Di bahagian satu, saya sudah kongsikan kriteria orang yang tidak memerlukan takaful. Adakah anda salah seorang dari mereka? Jika tidak dan majoriti kita adalah tergolong pada kelompok yang memang memerlukan takaful, maka ikuti seterusnya penerangan saya supaya anda betul-betul faham akan keperluan ini.

Takaful adalah berasaskan konsep tolong menolong. Golongan yang ramai membantu golongan sedikit yang dilanda musibah. Sama juga seperti skim khairat kematian disurau-surau kita. Semua ahli kariah membuat sumbangan bulanan dan dana ini akan dikumpulkan. Bila mana-mana ahli kariah ditimpa musibah, maka peruntukan akan diambil dari tabungan yang dikumpulkan untuk membantu meringankan bebanan waris yang ditinggalkan. 

Cuma di takaful, beberapa ciri ditambah baik lagi untuk memberi perlindungan dalam skop yang lebih luas.  Dalam skim khairat kematian, bantuan akan diberi atas musibah kematian sahaja. Tetapi di takaful, selain kematian bantuan juga diberi atas musibah kemalangan dan juga sakit. Juga ada simpanan untuk haji, untuk tabungan pelajaran anak-anak dan tabungan hari tua. Pelbagai pelan ada untuk pilihan kita mengikut budget dan keperluan kita. 

Okey. Berikut beberapa penjelasan bagi pertanyaan atau dilema yang membuat anda teragak-agak untuk membuat keputusan segera.

1. " Ala takaful ni, masa nak masuk janji macam-macam. Nanti bila nak buat tuntutan, semua tak boleh".

Sepanjang saya menjadi wakil di Etiqa takaful ini, banyak tuntutan yang telah dibuat oleh pelanggan saya dan alhamdulillah semuanya diluluskan. Ada tuntutan kematian. Ada tuntutan kemalangan. Ada tuntutan masuk hospital dengan menggunakan kad perubatan Etiqa Takaful. Malah ada tuntutan untuk anugerah cemerlang bagi anak-anak pelanggan yang mengambil pelan simpanan pendidikan. Ada beberapa pelanggan yang dapat anugerah ini beberapa kali bermula dari UPSR sebanyak RM500, PMR sebanyak RM750 dan SPM sebanyak RM1000. Tahniah kepada Tn Hj Mokhtar dan Hj Shukri antara yang saya ingat. Juga En Fauzi dan Pn Rosniah.

Untuk makluman, kebarangkalian tuntutan ditolak adalah amat kecil sekali. Antara sebab kemungkinan ditolak adalah seperti berikut :-

i)   Dokumen tidak lengkap.

ii)  Belum sampai tempoh yang dibenarkan. Di Etiqa takaful penyakit kritikal cuma boleh dituntut selepas 120 hari menyertai Takaful. Kemasukan ke hospital menggunakan kad medikal selepas 45 hari menyertai. Dalam kedua-dua kes untuk kes kemalangan tiada tempuh menanti.

iii) Penyakit sediada sebelum polisi di ambil.

iv) Maklumat tidak tepat semasa mengisi borang permohonan. Contoh seperti tidak mengistiharkan penyakit yang pernah atau sedang dihidapi. Maka bila tuntutan dikemukakan bersama borang yang disi oleh doktor menyatakan penyakit telah dihidapi sebelum polisi di ambil maka tuntutan akan ditolak.

v) Penyakit yang tidak dilindungi oleh takaful iaitu penyakit yang telah di hidapi sejak lahir.


2. Buat apa ambil takaful. nanti kita meninggal, isteri  atau suami kaya, dia cari yang lain :)

Adalah lebih baik kita meninggalkan harta kepada anak isteri kita dari membiarkan mereka meminta-minta selepas ketiadaan kita. Lebih teruk lagi jika kita tinggalkan hutang untuk dilunaskan oleh mereka.

Sudahlah kehilangan suami atau bapa itu keluarga kehilangan kasih sayang malah turut akan kehilangan punca pendapatan yang menampung kehidupan selama ini. Jika ada pencen pun separuh daripada gaji sahaja yang diterima.

Tentu isteri atau anak-anak akan rasa bersyukur sekiranya di kunjungi oleh pihak Takaful membawa cek sejumlah RM100k atau lebih atas nama mereka. Mereka tentu terasa terhutang budi kepada anda.

Begitu juga pada para isteri. Mungkin dengan wang khairat kematian itu dapat membantu suami membesarkan anak-anak peninggalan kita dengan lebih baik lagi. Usahlah risau suami berkahwin lain menggunakan duit itu. Jodoh dan pertemuan semua Allah dah tentukan.  Jika nak berkahwin lain, masa kita hidup pun mereka boleh jika mereka mahu.

Okey. Cukup dulu dua persoalan ini. Adakah anda rasa anda perlu ambil takaful dengan dua sebab di atas. Ikuti lagi di bahagian seterusnya.

No comments:

Post a Comment