Pages

Thursday 26 March 2015

LAMBAIAN SABAH - GUNUNG, PULAU, HUTAN, MUTIARA

Entry ke 39

Teks : RAHMAH YAAKOB


Bumi Sabah memang kaya dengan daya tarikan yang asli. Tidak hairanlah ia merupakan destinasi yang selalu menjadi pilihan untuk percutian baik dari Semenanjung atau pelancong luar negeri. Tarikannya merangkumi gunung, pulau, hutan, mutiara, hidupan liar dan sebagainya.

Tarikan utama sudah semestinya Gunung Kinabalu, gunung tertinggi di Asia Tenggara.  Tingginya 4095m dari paras laut.. Nama gunung ini  begitu terkenal sehingga ibu negeri Sabah ditukar dari Jeselton kepada Kota Kinabalu pada tahun 1964. Gunung KInabalu juga dinobatkan sebagai World Heritage pertama di Malaysia pada Disember 2000. Ia mengambil masa lebihkurang dua jam dari Kota Kinabalu untuk sampai ke Kinabalu Park, kawasan sekitar kaki pergunungan ini. Sedikit bayaran dikenakan dipintu masuk ke kawasan Kinabalu Park ini.

Ramai pengunjung yang datang ke sini bukanlah untuk mendaki gunung tapi sekadar untuk menikmati keindahan dan kedamaian tempat ini. Saya dan keluarga antara yang datang cuma untuk melawat. Mungkin kalau 10 tahun dulu masih ada kudrat untuk mendakinya :)





Selepas melawat Kinabalu Park ini, tidak sah jika tidak pergi ke Kundasang lebihkurang 6 kilometer dari sini. Saya cadangkan bermalam disini sehari dua. Banyak hotel, resort dan homestay yang disediakan disini. Kunjungan pertama saya dulu duduk di Homestay di Masilau. Kunjungan kedua kami bermalam di Dream World Resort betul-betul bertentangan dengan Gunung Kinabalu. Subhanallah, cuaca sangat dingin dan pemandangan sangat indah. tidak tergambar dengan kata-kata. Diawal pagi selalunya jelas kelihatan sehingga ke puncak gunung tersebut. 



Disini boleh juga melawat kawasan ternakan dan tempat memproses susu lembu.  Seumpama pemandangan di New Zealand kata anak saya. 



Ada kebun bunga dan kebun sayur-sayuran. Sayur-sayuran yang segar boleh dibeli di gerai yang berderetan ditepi jalan. 

Satu lagi tempat yang saya kunjungi yang berhampiran adalah Kg. Muranti. Terkenal dengan ikan yang jinak bermain-main dikaki kita. Poring Hot Spring juga berbaloi untuk dilawati. jaraknya lebihkurang 40 km dari Kinabalu Park. (maaf, saya belum berkesempatan kesini akibat kesuntukan masa). Kalau berkesempatan boleh juga singgah di Sabah Tea Plantation pekena teh tarik Sabah. Rahmah, tak habis-habis dengan teh tariknya :)

Sekarang kita tinjau pula pulau-pulau yang menarik di negeri bawah bayu ini. Jika di Kota Kinabalu kita boleh pergi ke rangkaian 3 pulau terkenal iaitu Pulau Manukan, Pulau Sapi dan Pulau Mamutik. Menaiki bot lebihkurang 15 minit sahaja dari Jeti Jeselton. Didalam bot ditawarkan sewaan alat-alat untuk menyelam. Di pulau ini kita boleh menyelam untuk melihat ikan dan coral. Saya yang tidak pandai berenang ini pun begitu seronok menyelam dan melihat ikan berenang begitu dekat dengan kita. Dan waktu balik, boleh singgah di Restoran Minang di Jeti yang ada resepi Ikan Terbang. Sungguh sedap :)

Setelah kita melawat gunung dan pulau, mari kita terokai pula apa yang ada di bandar Kota Kinabalu ini.
Jika kita melawat mana-mana tempat, sudah pasti kita ingin membeli buah tangan untuk dibawa balik. Di bandar ini terdapat kedai-kedai menjual pelbagai produk seperti ikan masin, ikan bilis dan udang kering yang bergred tinggi dan lain-lain lagi. Harga yang dijual adalah berpatutan. Jika membeli pastikan kita menawar harga takut kita ditipu dengan harga yang tinggi. 
Satu lagi tempat mesti  shopping adalah Pasar Kraftangan atau tempatan memanggilnya pasar Pilipina. Ia bersebelahan dengan pasar ikan masin tadi. Yang sukakan mutiara, keronsang dan kraftangan banyak terdapat di sini. Sila borong Keronsang dengan mutiara yang asli yang murah-murah untuk dihadiahkan kepada rakan-rakan dan saudara.  Tetapi kena pandai menawar harga. Jika dipasar malam mungkin boleh dapat harga yang lagi murah.

Jika berkesempatan boleh pergi ke Pantai Tanjung Aru bersebelahan dengan lapangan terbang. Pantai yang sangat cantik pemandangannya. Juga boleh melawat Universiti Malaysia Sabah.









No comments:

Post a Comment