Pages

Sunday 8 March 2015

MENUNTUT ILMU - PELABURAN YANG TIDAK MERUGIKAN

Entry ke 21

Teks : RAHMAH YAAKOB


Hari ini 8 Mac 2015, saya kuatkan hati untuk menghadiri kelas Online Positioning (OP) yang dikendalikan oleh Puan June Mohd Som. Kenapa saya kena kuatkan hati ? Pertama sebab hari ini hari terakhir saya di Kuala Lumpur. Esok saya akan terbang semula ke Sandakan. Kedua, saya juga diamanahkan menjaga emak mengikut giliran saya.  Rasa berat sangat hati hendak meninggalkan emak yang kelihatan agak lemah sejak dua tiga hari ini. Ketiga, ada suara-suara yang menyatakan saya tak perlu lah pergi banyak sangat seminar. Cukuplah apa yang sudah saya hadiri selama ini.

Tapi bila pagi tadi menjelang, saya tengok emak tersenyum. Kalau dia tersenyum tu, itu petanda dia sihat. Alhamdulillah, nampaknya Allah permudahkan saya membuat keputusan untuk pergi. Saya pun memandikan emak dan membuat sarapan yang simple untuknya. Kemudian saya pesan kepada menantu agar menjaga emak sepanjang saya tiada di rumah hari ini. Maafkan saya emak. Saya teringin sangat hendak menyertai kelas OP ini sementara saya ada di K.L. Saya perlu tahu ilmu selaras dengan perkembangan terkini secara profesional. Saya yang tahu apa yang saya perlukan.

Kelas dijadualkan bermula pukul 9.00 pagi di Seksyen 7, Bandar Baru Bangi. Saya memulakan langkah dari rumah jam 9.05 pagi. Ya Allah, moga ilmu yang akan saya timba hari ini boleh membantu saya meningkatkan pengetahuan dalam selok belok online bisnes. Sejak bermusafir di Sandakan, saya sudah mula menjinakkan diri dengan online bisnes ini. Dan saya pula jenis yang kalau buat sesuatu, hendak buat secara bersungguh-sungguh. Apa-apa ilmu yang berkaitan saya akan cuba untuk hadiri. Saya memang jenis tidak berkira sangat dengan bayaran jika berkaitan dengan ilmu samada membeli buku atau menghadiri seminar. Saya rasa ini satu pelaburan yang tidak merugikan.

Dengan panduan waze saya sempat sampai ke tempat seminar jam 9.25 pagi. Cikgu June baru memulakan kelas dengan mukaddimah. Saya bersyukur sangat dengan kecekalan hati, akhirnya saya dapat juga duduk di kerusi ini untuk peningkatan ilmu. InsyaAllah saya akan gunakan ilmu yang saya perolehi hari ini dengan sebaik mungkin. Agar berbaloi dengan pengorbanan yang saya terpaksa buat hari ini. Moga Allah dan emak merestuinya.





No comments:

Post a Comment