Pages

Monday 23 March 2015

SEHARI DI PASAR PASIR PUTIH

Entry ke 35

Teks : RAHMAH YAAKOB


Saya suka membeli keperluan ikan dan sayur di pasar Batu Putih, Sandakan. Di sini ikan, udang, sotong dan ketam semuanya masih segar-segar. Ketam masih hidup lagi. Baru dibawa naik dari laut oleh nelayan. Harganya pun agak murah disini dibandingkan harga di pasar besar Sandakan. Tetapi datang kesini mesti diawal pagi lebihkurang jam 6.30 pagi untuk pastikan banyak pilihan. Kalau lewat datang, semua sudah habis diborong oleh peniaga yang akan menjual ditempat lain pula.

Tetapi jika saya atau suami datang ke pasar ini, pastikan sudah sediakan wang kecil banyak-banyak. Sekurang-kurangnya wang RM1 beberapa keping.  Kami berdua sudah jadi ‘favourite’ kepada anak-anak yang menghulur tangan meminta wang dari kami. Selagi kita tidak menghulur kepada mereka, selagi itulah kita akan diikuti kemana saja kita pergi. Nak membeli pun rasa terganggu.

Waktu mula-mula dulu kami tidak tahu perkara ini. Maka kami pun menghulur kepada mereka. Bila sorang sudah dapat, maka akan datanglah yang lain menyerbu kita. Kesian anak-anak ini masih kecil. Suami kata mereka ini anak-anak pendatang tanpa izin yang duduk dirumah-rumah air berhampiran. Sepatutnya masa ini mereka pergi ke sekolah tetapi sebaliknya mereka disini mengharap ehsan dari pengunjung pasar pagi berkenaan.

Kadang-kadang saya tidak beri mereka wang. Saya ajak mereka pergi ke gerai yang menjual kueh mueh dan roti. Saya suruh mereka ambil mana yang berkenan. Rasanya lagi elok bagi mereka makan dari beri wang. Peniaga-peniaga disitu selalu juga menegur anak-anak ini jangan ganggu kami nak membelibelah. Tetapi muka kami dah dicam sebagai pak cik dan mak cik yang ‘baik hati’. Moga Allah juga yang mengikhlaskan hati kami. Moga kami diberi rezeki lebih untuk berkongsi dengan mereka yang memerlukan. 



No comments:

Post a Comment