Pages

Friday 20 March 2015

PERANCANG KEWANGAN VS PENJUAL TAKAFUL

Entry ke 32

Teks : RAHMAH YAAKOB


Saya pernah mengikuti kursus dan lulus Registered Financial Planner (Module 1 dan 2) di Malaysian Insurance Institute. Saya juga pernah ada lesen untuk Unit Trust. Jadi dengan sedikit ilmu yang saya ada, saya lebih suka menjadi penasihat kewangan kepada pelanggan saya.

Kalau seorang pesakit berjumpa doktor untuk mendapatkan rawatan, doktor tersebut tidak akan terus memberi ubat tanpa usul periksa. Doktor akan bertanya keadaan kesihatan pesakit, sejarah keluarga dan perkara berkaitan. Kemudian baru disyorkan rawatan yang patut diberikan.

Begitu juga dengan tugas penasihat kewangan.Saya akan cuba dapatkan kedudukan kewangan prospek saya, tanggungannya, perdapatan, perbelanjaan dan tujuan dia ingin mengambil takaful.

Dari soal selidik baru saya syorkan pelan yang bersesuaian dengan kedudukan kewangannya. Saya lebih suka pelanggan mengambil polisi yang dia mampu bayar berterusan daripada mengambil polisi yang mahal tetapi berhenti separuh atau suku jalan atau sebulan sahaja mencarum.

Jika dia ketua keluarga, saya akan pastikan dia mengambil pelan perlindungan pendapatan. Sesetengah prospek saya hanya berminat untuk mengambil simpanan pelajaran untuk anak-anak dia sebagai tanda sayang kepada anak. Tetapi dia sendiri masih tidak ada polisi untuk perlindungan dirinya sendiri. Di sini saya akan menerangkan kenapa dia perlu ambil untuk diri sendiri sebelum ambil untuk anak-anak. Lagi berat tanggungannya sekiranya isterinya tidak bekerja.

Secara kasarnya pelan-pelan takaful ini diadakan bersesuaian dengan tujuan mengambil takaful itu sendiri.


  • Pelan perlindungan pendapatan
  • Pelan simpanan untuk hari tua
  • Pelan simpanan untuk pelajaran anak-anak
  • Pelan 'investment link'
  • Pelan untuk haji dan umrah
Disamping pelan asas di atas, polisi ini boleh juga ditambah dengan manafaat pilihan (rider) seperti berikut :-

  • Penyakit kritikal
  • Kemalangan
  • Kad Perubatan
  • Elaun Hospital
  • 'Waiver of contribution'
Jadi bila perunding kewangan bertanyakan atau soal selidik berkenaan kewangan anda, berikanlah kenyataan yang betul supaya anda dapat pelan yang terbaik mengikut keperluan anda.




No comments:

Post a Comment