Pages

Friday 20 March 2015

PELAN MABRUR - LANGKAH BIJAK UNTUK NAIK HAJI

Entry ke 30

Teks : RAHMAH YAAKOB

Rukun Islam yang kelima adalah menunaikan haji di Mekah sekiranya mampu. Mampu dari segi perbelanjaan dan kesihatan.  Alhamdulillah saya di beri rezeki oleh Allah dapat mengerjakan haji pada usia 43 tahun bersama suami pada tahun 2002. Ibadah haji memerlukan kudrat yang kuat kerana banyak rukun haji yang memerlukan kita bergerak seperti tawaf, sai,  berkumpul di Padang Arafah dan melontar di Mina. Maka sekiranya ada rezeki, saya memang menggalakkan kita mengerjakan haji diusia yang masih muda. 

Jika anda belum membuat pendaftaran haji, maka eloklah berbuat demikian. Saya yang mendaftar kali kedua beberapa tahun lepas pun dijangka dapat giliran pada tahun 2024. Dengan ibadah yang penting ini, perancangan awal dan terbaik adalah perlu bagi memastikan anda telah bersedia secara mentak, spiritual dan paling utama, kewangan.

Kami di Etiqa Takaful insyaAllah boleh membantu anda dalam membuat persediaan ini. Mabrur ialah pelan Takaful simpanan dan perlindungan komprehensif yang melengkapkan persediaan anada untuk menunaikan ibadah Haji dan Umrah. Kami akan membantu proses pembukaan akaun Tabung Haji dan pendaftaran haji anda setelah Bayaran Tunai tetap pertma di bayar.  Kalau harapkan kita ingin menyimpan sendiri, takut-takut asyik duit masuk keluar sahaja. Terdesak sahaja kita keluarkan wang. Tambahan dengan kemudahan ATM bila-bila masa sahaja boleh keluarkan duit.

Antara manafaat pelan Mabrur ini adalah :-


  • One Stop Centre - Pendaftaran automatik akaun Tabung Haji secara percuma dan bayaran tunai tetap akan dikreditkan secara automatik ke dalam akaun Tabung haji.
  • Jumlah bayaran Tunai Tetap sehingga 123% daripada jumlah asas Dilindungi akan dibayar.
  • Perlindungan komprehensif dengan manafaat Badar Haji dan Ihsar.
  • Tambahan 100% daripada jumlah Asas dilindungi sekiranya berlaku kematian akibat kemalangan di Tnaha suci.
  • Elaun Haji / Umrah dan penjagaan anak.
Melalui Pelan Mabrur ini, kita akan membuat potongan gaji  ke dalam akaun takaful kita dan pihak takaful akan menguruskan pembukaan akaun di Tabung Haji. Skim ini menarik kerana ia sebenarnya melatih untuk kita menyimpan untuk menunaikan haji pada masa hadapan dengan cara ‘Force Saving’. Dengan kata lain, mahu tidak mahu, duit ada atau tiada, duit kita tetap akan disimpan dalam akaun takaful ini melalui potongan gaji pada setiap bulan.
Melalui akaun ini, kita akan menyimpan selama 20 tahun atau 30 tahun. Pada akhir tempuh takaful, nlai terkumpul termasuk keuntungan dari pelaburan akan dibayar kepada peserta. 
Apa yang menyedihkan ialah ramai lagi tidak mahu untuk menabung mulai sekarang. Alasannya adalah tidak cukup duit untuk membuat caruman setiap bulan. Adakah anda tidak mahu untuk berkorban sedikit pada hari ini untuk mendapat ganjaran yang besar pada masa hadapan? 

Sekiranya anda memerlukan penerangan lanjut, sila hubungi saya seperti di bawah.

Hp : 013-3545984 (sms / wasap)
Email : kosmet81@yahoo.com.
Kod Wakil Etiqa Takaful : 1ET00489


No comments:

Post a Comment