Pages

Saturday 21 March 2015

MEMILIH UNTUK BAHAGIA

Entry ke 36

Teks : RAHMAH YAAKOB


Setiap pasangan yang mendirikan rumahtangga mesti menginginkan rumahtangga yang harmoni, bahagia dan mendamaikan.  Tetapi ikatan perkahwinan adalah penyatuan dua insan yang berbeza. Suami dan isteri dua insan yang berbeza emosinya.  Disinilah kita kena pandai memainkan peranan sebagai isteri atau suami. Jika kita hidup berpandukan Al-Quran dan assunnah, insyaAllah semua perbezaan dapat kita atasi.

Para suami mesti memahami emosi seorang isteri. Isteri memerlukan perhatian, pemahaman, belaian kasih saying, merasa dihormati , dianggap setiap perlakuannya adalah betul dan sentiasa diberi keyakinan oleh suaminya.

Contoh bila nak keluar rumah, isteri akan bertanya kepada suami :

" Okey tak saya pakai baju ni " ?

Kalau suami jawab : 

"Okey, cantik dan padan". 

Isteri akan yakin dengan penampilannya seharian itu berbekalkan keyakinan yang suami dia beri.  Atau pun mungkin itu cara dia nak beri tahu suami baju yang baru dibelinya. Kadang-kadang suami ni bukannya perasan benda-benda macam tu. Dianggap remeh sahaja. 

Isteri bukannya hendakkan suaminya bawa balik jambangan bunga setiap hari. Cukup sekadar sedikit pujian atau penghargaan atas masakannya atau rumah yang kemas.

Isteri pula mesti tahu emosi seorang suami. Suami memerlukan kepercayaan, penerimaan, merasa dihargai, merasa dikagumi dan sentiasa ingin dapatkan galakan dari isteri.

Jadi para isteri  berilah kepercayaan sepenuhnya terhadap suami kita. Tapi kena ada juga simpan sedikit perasaan cemburu. Kadang-kadang suami pun suka jika kita usik-usik kata cemburu. Itu tanda kita sayang kepada dia. Tetapi jangan terlebih sudah. Nanti suami rimas dan bosan. Dan sangkaan-sangkaan kita itu juga takut menjadi doa dan makbul pula.

Kita juga sekali sekala kena puji dan hargai apa yang suami buat atau belikan untuk kita. Biar dia rasa dihargai. 

Kita juga perlu saling menerima kekurangan pasangan kita. Yalah, mana ada manusia biasa yang sempurna di muka bumi ini.  Kita dijodohkan untuk saling lengkap melengkapi. Cara didikan dari ibubapa kita sedari kecil mungkin berbeza. Maka raikan lah perbezaan ini dengan berlapang dada.

Contohnya pasangan kita sudah biasa diajar berjimat cermat sedari kecil. Kita pula jenis yang suka membeli belah. Maka disini perlu ada tolak ansur antara kita. Atau suami kita suka mengumpul barang-barang  antic dan pertukangan tangan. Kita pula tidak suka. Maka hormatilah hobi suami kita itu.

Tetapi ada perkara yang sudah jadi kebiasaan suami atau isteri semasa bujang perlu diubah demi  kebaikan rumahtangga.  Contoh suami dulu hisap rokok sekotak sehari. Bila sudah berkahwin bukannya suruh berhenti terus dari menghisap rokok. Tapi ada usaha untuk mengurangkan sedikit demi sedikit seterusnya berhenti terus. Ini demi kesihatan isteri dan zuriat yang bakal dilahirkan. Dan juga ini selari dengan suruhan agama kita dan juga boleh berjimat. Boleh bawa isteri pergi honeymoon lagi dan lagi.


Contoh isteri pula masa bujang suka makan diluar. Dah bersuami kenalah rajin-rajin kedapur. Disamping jimat,  kasih saying bertambah erat melalui makanan yang disediakan oleh isteri sendiri. 

Jadikan lah suami atau isteri kita pasangan, sahabat dan teman baik kita dalam membina keluarga yang bertaqwa.

No comments:

Post a Comment