Pages

Tuesday 3 March 2015

SPM - Penghujung atau permulaan



Entry ke 15

Teks : RAHMAH YAAKOB

Hari ini para pelajar yang menduduki SPM telah mendapat keputusan masing-masing. Ada yang gembira, ada yang tenang dan ada yang berduka.
Begitu juga dengan ibu bapa pelajar berkenaan.
Apa yang saya nak kongsikan di sini adalah hasil pemerhatian saya di saat pelajar-pelajar tersebut menerima keputusan masing-masing siang tadi. Saya perhatikan gelagat masing-masing. Ada yang gembira. Yang mendapat keputusan cemerlang 10A dan 9A mendapat ciuman, dakapan dan pujian dari semua. Tahniah dan alhamdulillah.
Namun disudut hati saya pelajar yang mendapat 7A, 6A, 5A, 2A atau tiada A lebih-lebih lagi memerlukan pelukan , dakapan dan kata-kata semangat. Mereka telah berusaha cuma Allah tangguhkan kejayaan mereka.
Kenapa saya kata tangguhkan ? Sebab ramai yang berjaya dalam hidup bukan semuanya yang mendapat 10 atau 9A dalam SPM sahaja. Semangat untuk ketangga yang seterusnya yang lebih penting.
Jadi bagi anak-anak yang tidak mencapai kecemerlangan yang diharapkan dalam SPM ini jangan berputus asa. Peluang masih luas dihadapan anda.
Tingkatkan usaha dan lebih dekatkan diri dengan Allah. Kejayaan menunggu anda yang tidak berputus asa. InsyaAllah.

Selalunya selepas SPM, para pelajar buntu untuk mencari hala tuju kemana untuk meneruskan pelajaran. Mungkin sudah ada impian sebelum ini tetapi keputusan tidak menyebelahi impian tersebut. 
Sebagai panduan, saya kongsikan sedikit sebanyak peluang yang boleh anda pilih. Turutan ini bukan ikut keutamaan tetapi terpulang kepada minat dan kelayakan permohonan.

1. Universiti
2.Kolej Matrikulasi
3. Luar negara.
4.Politeknik dan apa jua program teknikal dan latihan
5. Kolej-kolej Swasta
6.Tingkatan Enam.
7. SPA - kolej kejururawatan, juru-xray, jurukur
8.ALAM (Akademi Laut Malaysia)
9.Kursus ketenteraan
10. Kursus Penerbangan
11.IPG - institut Perguruan

InsyaAllah saya akan cuba dapatkan maklumat yang boleh membantu sedikit sebanyak berkaitan perkara 1 hingga 11 di atas.

Senyum ceria semua. Ada cahaya dihujung sana untuk kita capai.






p/s : Tahniah pada Sek Sains Tapah yang menjadi sekolah terbaik di Perak. Terima kasih para guru yang mencurah ilmu kepada anak saya selama lima tahun di SESTA.

No comments:

Post a Comment