Pages

Tuesday 3 March 2015

TAKAFUL: saya dah banyak simpanan, tak perlu kut - BHG KETIGA

Entry ke 16

Teks : RAHMAH YAAKOB


Sambungan dari bahagia kedua.

Soalan yang sering menerpa fikiran anda bila di datangi oleh wakil takaful ;

3.  Duit simpanan saya dah banyak. Tidak perlulah ambil takaful.

Alhamdulillah jika duit simpanan anda banyak. Tapi dengan menyertai takaful ini anda berpeluang mendapat pahala amal jariah insyaAllah. Dengan wang yang kita sumbangkan dalam tabungan takaful, dapat membantu orang lain yang kena musibah. Duit kita membantu anak-anak yatim, balu-balu, orang yang sakit kritikal, orang yang ditimpa kemalangan dan pelbagai lagi. Duit kita juga dikeluarkan zakat untuk membantu bagi yang memerlukan.

Duit simpanan yang banyak juga tidak seratus peratus akan tersimpan selamanya. Mana tahu musibah melanda kita, dengan ujian sakit kritikal. Perbelanjaan dan rawatan dihospital sekarang amat mahal dan dijangka akan bertambah dari masa kesemasa. Contohnya rawatan jantung boleh memakan perbelanjaan sehingga lima puluh ribu.  Maka denga mengambil takaful perubatan sekurang-kurangnya kos rawatan boleh ditampung oleh pihak takaful.

4. Semua dah takdir Allah. Buat apa kita bergantung sangat pada takaful ?

Secara amnya Takaful adalah pelan perlindungan kewangan secara Islam. Ia merupakan satu ikhtiar atau usaha untuk menghadapi atau melindungi sebarang ketidakpastian yang mungkin berlaku ke atas diri sendiri, ahli keluarga atau harta benda daripada sebarang musibah atau malapetaka. Takaful ini amat diperlukan sebagai satu ikhtiar terlebih dahulu sebelum kita bertawakkal kepada Allah.

Persiapan di segi kewangan ini bukanlah satu usaha untuk melawan takdir Allah. Ini bagi membantu untuk mengharungi sebarang ketidak pastian atau ujian dari Allah contohnya seperti kematian, hilang upaya kekal, penyakt kritikal, kemalangan dan sebagainya.

Antara dalil yang mewajibkan kita berusaha sebelum bertawakkal kepada Allah semata-mata adalah seperti mana sabda Rasulullah s.a.w. kepada seorang arab badwi yang meninggalkan untanya tanpa diikat terlebih dahulu dan berserah semata-mata kepada Allah.

Maksud hadith " Ikatlah tali unta kamu dahulu dan kemudian barulah berserah kepada Allah swt ' (Riwaya : At-Turmuzi)

Sabda Rasulullah saw yang bermaksud : " Tinggalkan anak dan isteri kamu dengan kesenangan adalah lebih baik daripada meninggalkan mereka dalam keadaan meminta-minta " (Riwayat : Bukhari)

Hadith lain Rasulullah saw telah bersabda " Setiap daripada kamu adalah pemikul tanggung-jawab dan setiap daripada kamu bertanggung-jawab terhadap mereka di bawah tanggungan kamu " (Riwayat : Bukhari dan Muslim)  

Diharap penjelasan di atas boleh membantu anda membuat keputusan dengan keyakinan dan pengetahuan kenapa dan apa gunanya takaful ini kepada anda.

No comments:

Post a Comment