Pages

Monday 23 March 2015

SKIM CEPAT KAYA (P)

Entry ke 34

Teks : RAHMAH YAAKOB

Satu lagi barah yang cepat membuatkan perancangan wang kita sakit adalah kerugian yang banyak akibat pelaburan dalam skim-skim yang menipu atau lebih dikenali sebagai Skim Cepat Kaya.

Memang lumrah manusia inginkan kekayaan didunia ini. Maka bila ada tawaran atau peluang yang menawarkan keuntungan segera pasti sambutannya macam goring pisang panas. Dan sejarah akan berulang dari masa kesemasa. Sejarah di mana  ramai yang kerugian puluhan malahan ratusan ribu akibat terpedaya dengan skim-skim yang sama tapi diubah nama dan produknya sahaja. Modus operandinya tetap sama.

Cuba kita tengok dulu apa yang dikatakan Skim Cepat Kaya ini ?

Ia adalah satu pelan yang lazimnya menawarkan kadar pulangan yang tinggi atau tidak realistik. Dan ia menjanjikan pelaburan tersebut adalah mudah dan bebas dari sebarang risiko.  Selalunya dikaitkan dengan 4D. Duduk Diam Dapat Duit. Seronok memang seronok tapi bila harapan tidak kesampaian, ramai yang terduduk terus. Satu episod kehidupan yang amat menyedihkan. Kadang-kadang ada yang membuat pinjaman untuk melabur dalam skim ini. Bayangkan bertahun-tahun membayar pinjaman keatas benda yang ibarat farta  morgana.

SKIM PAK MAN TELO

Kita singkap sedikit sejarah skim ini di negara kita. Pada awal 90an negara kita dilanda dengan skim Pak Man Telo (arwah) dari Taiping, Perak. Tujuan kita lihat sejarah ini bukan untuk memburukkan sesiapa tetapi sebagai pedoman dan tauladan. Skim ini berjaya menarik lebih 50,000 pelabur sehingga mencecah 99 juta kutipan.  Ramai yang terpesona dengan janji Pak Man untuk memberi pulangan dividen yang lumayan setiap bulan.

Skim ini berakhir bila Bank Negara menahan beliau pada Januari 1990 dan dijatuhkan hukuman penjara dan kemudian diperintah buang daerah  dimana beliau meninggal dunia pada 1997. Lama kelamaan kisah Pak Man mula tenggelam dan orang ramai semakin melupakannya.  Namun kisah ini telah meninggalkan satu fenomena yang terus disebut-sebut sehingga kini bila membincangkan hal berkaitan skim cepat kaya.
    
SKIM TUMBUH BAK CENDAWAN

Tahun 2000an pelbagai skim telah muncul. Skim ini lebih berbentuk kepada Joint Venture (JV) atau rakankongsi.  Modus operandinya adalah sama dimana peserta memberi wang sebagai modal Syarikat yang akan menjalankan aktiviti perniagaan. Setiap bulan peserta akan diberi % keuntungan.

Hampir semua bidang ada menawarkan skim ini. Penternakan contohnya skim lembu pawah, skim kambing, skim lintah, skim ikan keli dan pelbagai lagi. Dibidang pertanian pula skim yang ada contohnya skim penanaman serai, penanaman cili, rumpai laut, pokok gaharu dan banyak lagi.
Bidang perkhidmatan pula program sewa beli kereta, syarikat umrah, penjimatan minyak, membership kad pelancongan dan seumpamanya.

Kebanyakan program ini mudah dipercayai kerana mereka bertopengkan agama dengan slogan Demi ummah, Meningkatkan Ekonomi Ummah dan seumpamanya. Lebih parah lagi mereka melantik Lembaga Pengarah dari orang-orang yang berpengaruh. Disebabkan ini  orang ramai tidak ragu-ragu untuk menyertainya.


Saya masih ingat tahun 2007 satu syarikat JXXX yang membuat program partnership alat penjimatan minyak. Diterajui oleh seorang yang bergelar Dr. Menggunakan pensyarah sebuah Universiti Swasta yang terkenal dan melantik salah seorang pengarahnya daripada badan pengguna Islam yang terkenal. Dengan slogan Untuk Menaikkan Ekonomi Ummah. Berduyun-duyun yang menyertai program ini. Siap ada borang akad jual beli yang meyakinkan. Tetapi nasib yang sama menimpa seperti skim-skim yang lain. 

Bank Negara telah membekukan esset syarikat ini dan penerajunya ditangkap dan akhirnya dipenjarakan. Syarikat telah didakwa atas pengambilan deposit secara haram. Para pelabur yang telah melabur puluhan malah ratusan ribu hanya dapat menggigit jari. Hanya berharap dan berdoa agar Bank Negara  mencairkan esset syarikat dan membayar semula wang pelabur. Atau pun menuntut kepada yang menipu di akhirat kelak.


No comments:

Post a Comment