Pages

Friday 6 March 2015

PESANAN BUAT SUAMI-JANGAN BERI HARAPAN PALSU

Entry ke 18

Teks : RAHMAH YAAKOB

Salam sejahtera


Suatu petang saya terima panggilan telefon dari adik saya.  Dia minta saya tolong semakkan status takaful suami kawannya yang baru meninggal dunia. Dia meminta bantuan saya kerana saya seorang wakil takaful walaupun polisi itu diambil dengan wakil lain.

Isterinya begitu gembira bila terjumpa polisi takaful suaminya ketika dia mengemas barang-barang arwah. Ada dua polisi yang di ambil oleh arwah suaminya. Berbunga harapan si isteri untuk mendapat wang khairat kematian dari polisi tersebut. Terbayang difikirannya wang tersebut akan dapat membantu meringankan perbelanjaannya untuk membesarkan anak-anak. Dapat juga membayar baki pinjaman kereta arwah suaminya. Dan pelbagai kegunaan lain lagi.

Dengan berpandukan nombor polisi tersebut, saya pun menelefon pihak takaful. Namun berkecai harapan bila dimaklumkan polisi itu sudah luput sebab bayaran cuma dibuat selama 3 kali sahaja. Saya rasa sangat sedih dan serba salah untuk memaklumkan berita ini kepada isteri arwah. Inilah namanya memberi harapan palsu. Sepatutnya suami tida menyimpan polisi berkenaan yang tiada nilainya lagi.

Jadi saya selalu ingatkan diri sendiri dan juga kepada pelanggan-pelanggan saya, polisi yang paling baik bukannya polisi yang tinggi caruman dan perlindungannya. Polisi yang terbaik ialah polisi yang aktif dan tiada bayaran yang tertunggak. Jika anda rasa tidak mahu meneruskan dengan pelan takaful tersebut, sila PULANGKAN polisi kepada pihak takaful. Disamping anda akan dapat sejumlah wang penyertaan, ini juga untuk memastikan anda tidak memberi harapan palsu kepada waris anda.

Anda juga dinasihatkan agar mengambil polisi dengan kadar bayaran yang termampu agar bayaran dapat dibuat berterusan sehingga matang. Saya tidak mahu kisah di atas terjadi kepada orang lain. Sudahlah kehilangan suami sesuatu yang menyedihkan, ditambah pula dengan berita sedih dari pihak takaful.

Para suami sila pastikan anda mengambil takaful sebagai perlindungan pendapatan anda. Bayangkan andai anda tidak bernafas lagi hari ini, apakah yang anda tinggalkan untuk keluarga anda ? Isteri anda yang selama ini tidak bekerja, adakah dia terpaksa mula bekerja denga ketiadaan anda ? Jika selama ini mereka kesana sini menaiki kereta, adakah dengan perginya anda mereka terpaksa bersesak-sesak menaiki kenderaan awam ? Dan lebih teruk lagi, andai anda di timpa musibah hilang keupayaan kekal contohnya lumpuh akibat kemalangan. Sudahlah hilang punca pendapatan, ditambah pula dengan keperluan kewangan untuk menjaga anda. Ibarat sudah jatuh ditimpa tangga.

Saya juga kadang-kadang berasa hairan bila isteri tidak membenarkan suami mengambil takaful. Dia lagi suka suami belikan barang kemas atau bag berjenama untuknya. Adakah dia tidak tahu bahawa takaful yang suaminya ambil adalah untuk kesenangan dia dan anak-anak sekiranya berlaku musibah kepada suaminya. Sungguh saya tidak faham.

Maka para isteri galakkanlah suami menabung sedikit ke dalam takaful. Ini umpama harta pusaka yang tersedia untuk anda. Dengan keadaan ekonomi sekarang, menabung mungkin amat perit bagi sesetengah orang. Jadi sebagai alternatif untuk mempercepatkan nilai tabungan anda sekiranya kita dipanggil awal, maka takaful lah satu satunya jalan untuk membantu anda.

Untuk penerangan lanjut, boleh hubungi saya di email hjhrahmahyaakob@gmail.com atau 013-3545984.

Terima kasih.



No comments:

Post a Comment