Pages

Saturday 21 March 2015

TEMPAT MENARIK - AGNES KEITH HOUSE DAN SEPILOK ORANGUTAN REHABILITION CENTRE

Entry ke 17

Teks : RAHMAH YAAKOB

Assalamualaikum semua,

Sejak menjadi warga Sandakan ini ada beberapa kali saya berkesempatan melawat beberapa tempat yang menarik di sini. Ya lah, nanti kalau ada saudara mara atau kawan dari Semenanjung datang boleh lah saya jadi pemandu pelancung tidak rasminya.

AGNES KEITH HOUSE

Tempat pertama yang saya akan bawa adalah sebuah rumah yang ada kaitan dengan sejarah dahulu. Rumah ini dahulu dimiliki oleh  'Conservator Of Forests, Harry Keith dan isterinya seorang penulis dari Amerika bernama Agnes Keith. Mereka mendiami rumah ini dari tahun 1930 hingga 1942. Rumah ini  terletak di puncak bukit melalui Jalan Istana  mengadap Sandakan Bay.

Pemandangan dari atas bukit ini sangat cantik. Kita dapat melihat nun jauh saujana mata memandang kebiruan laut dan bandar Sandakan. Sesiapa yang ingin minum English Tea juga ada disediakan disini sambil duduk-duduk menghirup udara segar.


SEPILOK ORANG UTAN

Orang Utan dengan sifat pemalu dan lembut jarang dapat dilihat secara bebas. Tetapi suatu tempat yang kita dapat melihat orang Utan ini adalah di Sepilok Rehabilitation Centre. Ia terletal lebihkurang 40 minit dari bandar Sandakan. Penempatan ini dulu dibuat untuk menjaga anak-anak orang utan yang terbiar dari kawasan pembalakan, kawasan plantation dan juga akibat pemburuan secara haram. Mereka dijaga sehingga boleh dilepaskan bebas kedalam hutan.

Disini kita dapat menyaksikan orang utan keluar untuk makan buah-buahan yang disediakan oleh penyelia penempatan ini.  Jika bernasib baik kita dapat menyaksikan berbelas-belas ekor orang utan yang keluar. Nasib kurang baik cuma tiga empat ekor sahaja yang keluar.

Pusat ini dibuka dari 9 pagi hingga 12 tengahari dan 2 ptg hingga 4 ptg (setiap hari ) kecuali Jumaat 9 pagi hingga 11 pagi dan petang masa yang sama.

Waktu makanan di beri adalah pukul 10 pagi dan 3 petang. Digalakkan datang 30 minint sebelum waktu tersebut.





No comments:

Post a Comment