Pages

Sunday 22 March 2015

MENARIK DI SANDAKAN - REINFOREST DISCOVERY CENTRE

Entry ke 33

Teks : RAHMAH YAAKOB


Salam sejahtera.

Sambungan tempat menarik di Sandakan. Selepas kita melawat OrangUtan, kita teruskan lawatan di Rainforest Discovery Centre yang jaraknya cuma 2 km sahaja dari Sepilok Orang Utan Rehabilitation Centre.

Antara yang menarik disini adalah :-

Dewan Pameran (Exhibition Hall)

Disini banyak  maklumat berkaitan jenis-jenis hutan dan tumbuhan serta haiwan yang ada dihutan berkenaan. Bagus untuk menambah pengetahuan am kita. Sewaktu saya datang dulu, ada rombongan sekolah yang sedang menjalankan aktiviti di dalam dewan pameran ini.


‘Plant Discovery Garden’. 

Tempat yang mesti dikunjungi oleh pencinta bunga dan tanam-tanaman. Terdapat lebih dari 250 spesis orkid ada ditanam di sini. Pelbagai jenis pokok bunga, pokok herba dan ulaman terdapat di sini.  

Reinforest Discovery Walk


Canopy Walkway

Pelantar sepanjang 347 meter ini memberi peluang kepada kita menikmati pemandangan hutan Sepilok pada ketinggian 25 m dari aras tanah. Kita juga berpeluang melihat pelbagai jenis burung, tupai dan lain-lain ‘wildlife’. Sejuk mata memandang kehijauan hutan ditambah dengan angin yang menyapa sejuk di atas sana.

Titian berayun di atas tasik

Kita juga berpeluan menyeberangi tasik yang indah melalui titi berkenaan. Pengalaman yang seronok bila titi itu berayun-ayun ketika kita melintasinya. Bagi yang kurang berani terjerit-jerit cemas :)


Berkayuh Bot

Aktiviti  ini cuma ada sewaktu hujung minggu dan cuti am sahaja.


Tidak rugi kita bermesra dengan hutan dan lari sebentar dari hiruk pikuk kota. Udara pun nyaman dan bersih. 

Waktu lawatan : 8.00 pagi – 5 ptg (setiap hari)

Bayaran masuk : 

Kanak-kanak (5 – 17 thn) - RM3.00
                            
Dewasa                            - RM7.00    


Tel : 089-533780/1


No comments:

Post a Comment